Omgaan met angst

Erwin van LunNanny BlogPlaats een Reactie

Geschreven door Myrte van Gurp

We schrikken de afgelopen tijd van alle berichten over de aanslagen. Als je werkt met grote kleuters of schoolgaande kinderen, is de kans groot dat ook zij hier iets van mee krijgen. Hoe ga je hier mee om?

Allereerst zorg je dat je zelf een manier hebt gevonden om met het nieuws en met je eventuele angsten om te gaan. Hoe meer grip je hebt op je eigen gevoelens, hoe beter je het gesprek met een kind aan kan gaan over dit onderwerp.
Het klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan maar kijk naar de positieve zaken in je leven. De mensen van wie je houdt, de kinderen voor wie je iedere dag met veel liefde zorgt, waar leg je je aandacht op? Probeer bewust stil te staan bij waar je dankbaar voor bent, en blijf de kleine dingen in het leven zien. Juist bij rot berichten kan dit helpen je te herstellen, en je angst niet de overhand te laten krijgen. Zorg goed voor jezelf, neem op tijd rust, eet gezond, luister naar fijne muziek. Probeer ook niet in de “ wat als” modus te geraken. Je gaat dan bedenken wat er allemaal kan gebeuren en dat zijn heel veel dingen. De kans dat je omkomt door een ongeval met de auto is vele malen hoger (1 op 19.000) dan dat je omkomt bij een aanslag (1 op 9.500.000). De meeste mensen overlijden aan een ziekte. Probeer het dus in perspectief te zien!

En dan…. Hoe praat je hierover met kinderen?

Natuurlijk moet je hier niet per se over praten. Maar net zoals het nieuws op jou indruk maakt, doet dat het ook op jonge kinderen. Je kunt dus wel verwachten dat ze hier vragen over gaan stellen, of over willen praten. Probeer er alvast over na te denken, wat dan JOUW verhaal is. Je mag best aangeven dat je ook geschrokken bent, eerlijkheid wordt altijd gewaardeerd door kinderen! Als je een antwoord niet weet, is dat ook prima. Blijf bij de feiten (die je wel weet en anders zoek je ze op) en probeer te doseren. Laat de kinderen vooral ook zelf hun verhaal doen. Waar hebben ze het gehoord? Wat weten ze er van? Waar voel je dat, (en voor de wat grotere kinderen; wat is je gevoel?). Dat gevoel mag er zijn natuurlijk, reageer hier begrijpelijk op.

Probeer perspectief te scheppen voor het kind. Er gaat heel veel op de wereld wel goed, en dat komt niet in het nieuws. De dingen die niet vaak voorkomen, worden uitgelicht. Leer de kinderen om te relativeren, door hen mee te nemen in alles wat wel goed gaat. Hoeveel vliegtuigen komen er wel veilig op hun bestemming? Zoek het samen op en stel het kind gerust, zonder onder de nare feiten uit te komen die het nieuws op dat moment overheersen. Kijk mee! Op de website van het Jeugdjournaal wordt op een duidelijke manier informatie over de aanslagen gedoseerd gebracht. Kijk er samen naar en kijk naar de reactie van het kind. Leg iets uit als dat nodig is en ook hier; probeer het in perspectief te zetten, naast bijvoorbeeld het andere nieuws van die dag.

Eindig altijd positief. Sommige kinderen stoppen ineens met het gesprekje wat ze zelf gestart zijn, en gaan spelen. Dat is prima. Je kunt het ook benoemen; zullen we nu nog over iets praten waar we vrolijk van worden? Geef het goede voorbeeld; vertel waar jij aan denkt als je even bang of verdrietig was. En help het kind om ook een manier hiervoor te vinden. Zet een muziekje op, ga even naar buiten, doe een spelletje of laat ze lekker lang in bad spelen. Daar word je vanzelf weer rustig van!

Plaats een Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *