Nanny in ontwikkeling

Sophie van OmmerenNanny BlogLeave a Comment

Een van onze bezigheden bij Görtz & Crown is het coachen van de nannies die via ons bij families werken. We doen dit alweer een hele tijd en het blijft leuk om nieuwe gezinnen te ontmoeten en nannies te begeleiden in hun loopbaan.

Types

Laatst kreeg ik een interessante vraag namelijk; wie zijn die meisjes die graag nanny willen worden? Wat voor types zijn dat?

Mijn snelle antwoord was simpel; allereerst is er niet 1 type nanny, we zien ze in allerlei pluimage voorbij komen en dat is maar goed ook. Want onze gezinnen verschillen ook van elkaar! Wat ze gemeen hebben is de passie om met kinderen te werken en de wil om een hoge kwaliteit zorg en opvang te bieden aan kinderen en hun ouders.

Later bedacht ik me dat het een van de redenen is geweest om onze Nanny Academy op te starten; er bestaat geen geplaveide weg naar een nanny carriere, sommige dames komen na een SPW-3 opleiding bij ons terecht, anderen komen uit het onderwijs of uit de zorg. Omdat we een hoge kwaliteit opvang en begeleiding garanderen aan onze families, is het noodzakelijk dat iedereen die via ons aan de slag wil, deze opleiding volgt. Zo weten we zeker dat alle nannies de juiste basisvaardigheden hebben om als professionele Görtz & Crown nanny te kunnen werken.

Starten

De dames zijn vaak kersvers klaar en soms nog bezig met het afronden van de Nanny Academy en gaan meestal full time aan de slag bij een gezin. We hebben ze dan zo goed mogelijk voorbereid op hun eerste werkweek en evalueren deze altijd met zowel nanny als familie. In de eerste week is alles nog nieuw en is het zaak dat de nanny zich zo snel mogelijk en eigenlijk ook “geruisloos”  alles eigen maakt. Van waar de luiers liggen en de autosleutels tot naar welke bakker of groentenman men gewend is te gaan.

Natuurlijk even zo belangrijk: wat zijn de regels in dat huis? Wat zijn de gewoonten van de kinderen, het bedritueel, wat doen ze zelf en waar bieden we hulp bij aan? We zien vaak dat ouders een duidelijke opvoedwens hebben en deze wordt van te voren kenbaar gemaakt aan de nanny. In de praktijk is het noodzakelijk dat een nanny een echt “fingerspitzengefuhl” heeft en de opvoeding van de ouders kan doorzetten in haar eigen handelen. Zoals een kinderdagverblijf werkt met een pedagogisch beleid, zo moet de nanny dat beleid van de ouders kunnen aanvoelen en zelf kunnen inzetten.

Communicatie

In mijn eerste nannybaan kreeg ik op bij het ondertekenen van mijn contract een mission statement. Ik heb het even opgezocht en het omvatte ongeveer de volgende woorden:

  • Verzorging kinderen
  • Begeleiding kinderen in alle denkbare alledaagse situaties
  • Veiligheid en vrolijkheid gaan hand in hand
  • Stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen staat altijd hoog in het vaandel
  • Open communicatie met ouders

Klinkt allemaal logisch maar na een tijdje bleek die open communicatie best een puntje. Want als oudste dochter erg vervelend was geweest (en het uitproberen hoger in het vaandel had staan dan de veiligheid en vrolijkheid) en ik daar een overdracht over wilde doen naar de ouders, werd dat weg gewuifd en kreeg dochterlief een extra knuffel. “ Ze zal ons wel gemist hebben”, was het idee. Dat kan natuurlijk heel goed het geval geweest zijn maar ik wilde toch graag even mijn 1-lijn-met-de-ouders toetsen. Dus vertelde ik hoe ik had gehandeld en dat vonden ze prima. Toch vertrok ik met een kleine kater naar huis; het was echt een heel pittige dag geweest en doo

rdat ik zo veel (negatieve) tijd aan de oudste kwijt was geweest, had ik ook het gevoel dat ik de jongste twee niet de aandacht te hebben gegeven die ze nodig hadden. En dan ook nog dat “ wegwuifgevoel”, ik werd er niet vrolijk van. Achteraf gezien had ik op dat moment best even een contactmomentje kunnen gebruiken met iemand die de situatie goed begreep en me wat advies kon geven. Bijvoorbeeld: niet meteen na een lange werkdag voor beide partijen constructieve feedback verlangen. Maar plan een evaluatiemoment in en bereid dit goed voor. En ook; het wennen aan een nanny kan bij sommige kinderen best een tijdje duren en dan hoort uitproberen er zeker bij. Maar over een tijdje is dat echt wel minder! Of; probeer je eens te verplaatsen in de ouder, die na een dag werken thuis komt. Wat zou prettig zijn voor hem of haar? En hoe kan jij daar aan bijdragen?

Coachen

Allemaal zaken die wij nu regelmatig met onze nannies bespreken. En niet alleen in de eerste week maar in hun gehele loopbaan bij G&C blijven wij op de achtergrond aanwezig en coachen waar nodig. Erg handig als je als nanny even wilt sparren over een situatie, wat opvoedingsondersteuning nodig hebt of wilt werken aan je doelen voor de komende periode.

Badkamer

Nanny in ontwikkeling

Ooit ben ik met een collega-nanny vast komen te zitten op een badkamer. Nou ja, echt vast zaten we niet maar we waren de badkamer ’s avonds na een mooi waterballet aan het opruimen en die badkamer kwam uit op een gemeenschappelijke ruimte. We waren op reis met meerdere famili

es en terwijl wij de handdoeken uithingen en het bad naspoelden, hoorden we dat 2 families in die woonkamer een fikse discussie kregen, die al snel uitmondde in een regelrechte ruzie. Zij waren zich niet bewust van die twee meisjes achter de badkamerdeur en allerlei zeer vertrouwelijke informatie vloog in het rond. We keken elkaar aan, durfden eigenlijk geen geluid meer te maken en probeerden niet te luisteren (wat uiteraard niet lukte). Ondertussen konden we ook niet meer nonchalant naar buiten lopen en dus besloten we onze tijd maar uit te zitten op de gesloten wc pot. We hebben er 2 uur gezeten, voordat de rust was wedergekeerd en we met goed fatsoen die badkamer uit konden. Niemand had in de gaten dat we er zo lang gezeten hadden en alles letterlijk hadden gehoord. Gelukkig. Wat voelden wij ons ongemakkelijk daar en wat hoopten we dat niemand die deur zo maar open zou trekken, of dat er een kind wakker zou worden.

Advies

Ons advies nu zou geweest zijn: meteen de deur open doen en kenbaar maken dat je nog aan het opruimen bent. Zo snel mogelijk zorgen dat je uit die ruimte bent, zo hoor je niks en kun je zonder ongemak voor iedereen je die vakantie bezig houden met waarvoor je er bent; de kinderen. Dat advies hadden we je zo met een appje naar die badkamer kunnen sturen want eigenlijk zijn wij altijd bereikbaar!

Wil je meer weten over het nanny-vak, onze Nanny Academy, ons team of onze coaching-skills? Neem dan een kijkje op onze website, www.gortzandcrown.com.

Wij verwelkomen je graag als nieuwe nanny!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *